-+ 0.00%
-+ 0.00%
-+ 0.00%

Faedah pembelian hadapan untuk menyokong permintaan

The Star·12/09/2025 00:03:03

PETALING JAYA: Momentum jualan automotif dijangka dapat dikekalkan kerana kepentingan pembelian hadapan, menjelang perubahan peraturan, menyokong permintaan, kata Kenanga Research.

Jualan kenderaan meningkat kepada 75,992 unit pada bulan Oktober daripada 58,490 unit pada bulan September, menaikkan jualan tahun hingga kini kepada 655,328 unit pada akhir Oktober.

Kenanga Research telah mengekalkan penarafan “neutral” pada sektor dan memproyeksikan jumlah keseluruhan industri (TIV) sebanyak 805,000 unit pada tahun 2025, mewakili penurunan 1.4% tahun ke tahun daripada rekod 816,747 unit yang didaftarkan pada tahun 2024.

Rumah penyelidikan berkata permintaan dalam segmen pasaran massa kekal berdaya tahan, disokong oleh model yang berpatutan dan kejelasan dasar yang lebih baik, walaupun industri bersiap untuk perubahan peraturan tahun depan.

Ia menjangkakan aktiviti pembelian ke hadapan akan diteruskan sebelum pelaksanaan peraturan duti eksais baharu di bawah kerangka nilai pasaran terbuka (OMV) dari tahun 2026, serta penghentian insentif untuk kenderaan elektrik (EV) yang diimport sepenuhnya (CBU) pada tahun yang sama.

“Ramalan TIV 2025 kami sebanyak 805,000 unit adalah sedikit melebihi ramalan 780,000 oleh Persatuan Automotif Malaysia, disokong oleh permintaan berterusan yang kuat dalam segmen berpatutan, subsidi bahan bakar, pelancaran baharu yang menarik dan faedah pembelian hadapan atas kenaikan duti eksais pra-OMV dan insentif CBU EV pra-dihentikan pada tahun 2026,” katanya.

Ia menyatakan bahawa keputusan untuk memperluaskan subsidi bahan bakar kepada rakyat Malaysia - bukannya sasaran berasaskan pendapatan - telah mengurangkan ketidakpastian dalam segmen pasaran pertengahan, walaupun tekanan harga tetap kuat kerana persaingan daripada model China bernilai untuk wang.

Kenanga Research juga menjangkakan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) menjadi benefisiari utama peralihan polisi, kerana duti eksais yang lebih tinggi sebahagiannya dapat diimbangi oleh kadar penyetempatan yang lebih tinggi.

Di luar faktor dasar, rumah penyelidikan berkata permintaan dijangka kekal disokong dengan peningkatan pendapatan isi rumah, termasuk gaji yang lebih tinggi untuk penjawat kerajaan berkuat kuasa Disember lalu, kenaikan gaji minimum dari Februari dan pasaran buruh yang stabil, dengan ramalan kadar pengangguran pada 3% pada 2025 berbanding dengan 3.3% pada 2024.

Mengenai elektrifikasi, Kenanga Research mengatakan penggunaan EV akan beransur-ansur, dengan menyebut kekangan infrastruktur dan perkembangan dasar.

“Kami menjangkakan peralihan secara beransur-ansur kepada EV yang kini menikmati pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan dan insentif lain sehingga 2025 untuk CBU yang diimport dan 2027 untuk kejatuhan sepenuhnya yang dipasang secara tempatan.

“Penggunaan EV akhirnya akan meningkat dan permintaan petrol akan memuncak tetapi kami tidak fikir ia akan berlaku dalam tempoh lima tahun akan datang kerana cabaran infrastruktur.”

Dengan EV yang disasarkan untuk menyumbang 20% daripada jualan kenderaan baharu menjelang 2030, Kenanga Research berkata mekanisme subsidi petrol baharu dapat memperlambat peralihan daripada kenderaan enjin pembakaran dalaman terutamanya di kalangan pengguna berpendapatan sederhana dan rendah.

Ia menyerlahkan jurang dalam infrastruktur pengecasan, dengan menyatakan bahawa sementara lebih daripada 5,000 stesen pengecasan telah dibina, kos pemasangan yang tinggi dan proses kelulusan yang panjang tetap menjadi cabaran utama dalam mencapai sasaran 10,000 pengecas di seluruh negara menjelang akhir 2025.

Sementara itu, Kenanga Research berkata sektor automotif menyaksikan pemulihan pendapatan berikutan separuh pertama tahun kewangan 2025 yang lebih lembut.

Ia mengatakan bahawa pada suku ketiga 2025, 14% syarikat di bawah liputannya memberikan hasil melebihi jangkaan, 57% sejajar, sementara 29% berada di bawah anggaran.

Kenanga Research menamakan MBM Resources Bhd dan Hong Leong Industries Bhd sebagai pilihan sektor teratas.

Bagi MBM Resources, rumah penyelidikan itu menyebut keterlihatan pendapatan yang kuat yang disokong oleh tunggakan pesanan Perodua yang luar biasa lebih daripada 89,000 unit, pendedahan kepada jenama Perodua pasaran massa, dan hasil dividen yang menarik sekitar 7%.

Ia juga menjangkakan MBM Resources mendapat manfaat daripada pelancaran baru Perodua dengan margin yang lebih tinggi, pengembangan pengedar melalui jenama Jaecoo, dan trend perdagangan menurun yang memihak kepada kenderaan berpatutan.

Hong Leong Industries disukai kerana pendedahan kepada ekonomi gig melalui kereta dua roda, perkaitan dengan jenama Yamaha - yang memegang kedudukan terkemuka di peringkat tempatan - dan lembaran imbangannya yang kukuh, dengan wang tunai bersih kira-kira RM2bilion.

Kenanga Research menyerlahkan hasil dividen Hong Leong Industries sebanyak 6%, dan meramalkan permintaan motosikal yang kuat, dengan jumlah industri diunjurkan mencapai rekod 700,000 unit pada tahun 2026, diketuai oleh Yamaha dengan lebih daripada 50% bahagian pasaran.