-+ 0.00%
-+ 0.00%
-+ 0.00%

BauTo merekodkan suku yang lebih lembut walaupun dilancarkan baru

The Star·12/10/2025 23:03:17

PETALING JAYA: Bermaz Auto Bhd (BaUTO) percaya jualan kenderaan di negara ini akan terus terjejas oleh kemasukan kenderaan buatan China.

Pada suku kedua berakhir pada 31 Oktober 2025 (2Q26), syarikat itu telah memperkenalkan model baru yang dibina sepenuhnya (CBU) seperti Mazda CX-60, Mazda CX-80 PHEV dan varian 1.5 High Plus Mazda3 sebagai langkah interim untuk menangani akhir kitaran hayat produk model kenderaan tertentu dalam kumpulan itu.

Ia mengatakan model-model ini telah diterima dengan baik oleh pengguna, seperti yang ditunjukkan oleh jualan yang lebih tinggi yang didaftarkan dan dijangka menyumbang positif kepada hasilnya yang bergerak ke hadapan.

Melancarkan keputusan Q26 semalam, BauTo menyaksikan keuntungan bersih turun 57.4% tahun ke tahun (tahun ke tahun) kepada RM17.2 juta, kerana pendapatan turut turun 14% kepada RM556.5 juta.

Pada masa yang sama, keuntungan bersih bagi setengah tahun yang berakhir pada Oktober jatuh 77% tahun ke RM25.5 juta, apabila perolehan menurun sebanyak 29.8% kepada RM1.05 bilion.

Kumpulan itu mengaitkan hasil y-o-y yang lebih lemah dengan jumlah penjualan yang lebih rendah dalam operasi domestik bagi kenderaan Mazda dan Kia tertentu yang hampir menghampiri kitaran hayat produknya, yang diperburuk oleh keadaan pasaran yang sangat kompetitif seperti kemasukan kenderaan buatan China dengan strategi harga rendah mereka.

“Penurunan pendapatan kumpulan sebahagiannya dikurangkan oleh penjualan yang menggalakkan daripada model CBU kami, iaitu model XPeng X9, Mazda CX-60 dan Mazda3 1.5L, yang masing-masing tersedia pada bulan Mac 2025, September 2025 dan Oktober 2025,” kata BauTo dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia.

Pendapatan suku tahunan dan separuh tahunan yang lebih lembut secara langsung membawa kepada keuntungan yang lebih rendah, menonjolkan kumpulan itu, yang juga sebagai tambahan kepada bahagian kerugian dari syarikat bersekutunya pada 2Q26, berbanding bahagian keuntungan pada 2Q25.

“Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh Kia Malaysia Sdn Bhd, yang dipengaruhi secara negatif oleh yuran retroaktif (kos kapasiti terbiar) daripada CKD yang lebih rendah daripada yang dijangkakan, atau jatuh sepenuhnya, jumlah pengeluaran,” kata BauTo.

Namun, gambarnya lebih cerah jika dibandingkan secara berurutan berbanding 1Q26, kerana keuntungan bersih lebih daripada dua kali ganda daripada RM8.3 juta, manakala pendapatan meningkat 13.3% daripada RM491.3 juta.

Kumpulan itu memerhatikan bahawa hasil yang meningkat terutamanya disebabkan oleh jumlah jualan yang lebih tinggi yang dicatatkan untuk operasi domestik Mazda dari pelancaran model Mazda CX-60 dan Mazda3 1.5L.

Ia mencadangkan dividen sebanyak 1.25 sen sesaham untuk 2Q26, menjadikan jumlah dividen yang diisytiharkan untuk tahun kewangan yang berakhir 2026 (FY26) setakat ini kepada dua sen sesaham.

BauTo berkata walaupun penjualan model yang disebutkan di atas akan memberi kesan positif terhadap prestasi kewangannya pada suku akan datang, kumpulan itu tetap berhati-hati dan menjangkakan prestasi keseluruhannya akan terus mencabar untuk FY26.