Perjuangan untuk Tesla Inc (NASDAQ: TSLA) pada tahun 2025 berterusan dengan penjualan di China terus menyaksikan tekanan. Laporan baru mendedahkan jumlah tahun hingga kini yang menjadikan penurunan jualan tahunan pertama Tesla di negara ini hampir pasti.
Tesla menyaksikan permintaan yang melambung tinggi di A.S. pada suku ketiga berkat tamat tempoh kredit cukai EV persekutuan. Permintaan di A.S. dan bahagian lain di dunia telah menjadi tema utama untuk Tesla tahun ini.
Di China, Tesla telah menyaksikan penurunan jualan selama berbulan-bulan kerana syarikat menghadapi masalah permintaan pengguna dan peningkatan persaingan daripada seperti BYD Company ADR (OTC: BY DDY) (OTC: BYDD F) dan lain-lain.
Berita baiknya ialah ini hanya penurunan kecil daripada 73,490 kenderaan yang dijual di negara ini pada November 2024. Berita buruknya ialah penurunan jualan domestik di China berlaku kerana syarikat auto lain melaporkan pertumbuhan yang kuat.
Berita yang lebih buruk bagi Tesla ialah jualan domestiknya setahun hingga kini di China kini adalah 531,855 kenderaan. Berbanding tahun 2024 sebanyak 657,105 kenderaan yang dijual di negara ini, Tesla kini menghadapi tugas yang hampir mustahil untuk menjual 125,520 kenderaan kepada pelanggan di China untuk bulan Disember untuk mengelakkan penurunan jualan tahun ke tahun.
Angka jualan kenderaan 125,520 untuk bulan Disember hampir mustahil untuk Tesla, memandangkan bulan rekod semasa untuk jualan runcit ialah 82,927 unit pada Disember 2024.
Angka borong terbaik Tesla di China, termasuk kenderaan eksport adalah sekitar 94,000 kenderaan pada bulan Disember 2023. Ini bermaksud bahawa jika Tesla menyimpan semua kenderaan yang dihasilkannya di China pada bulan Disember dan menghalangnya daripada dieksport, ia masih akan kehilangan jumlah tahun hingga kini yang diperlukan untuk mengalami pertumbuhan.
Tesla kini menghadapi kemungkinan bahawa ia akan mengalami penurunan jualan tahunan pertama untuk jualan domestik di China pada tahun 2025.
Benzinga sebelum ini berkongsi bahawa Tesla juga menyaksikan penurunan tahun ke tahun untuk jualan borong di China, termasuk domestik dan eksport. Tahun hingga kini, jualan borong berada pada 754,561 unit hingga November, turun 8.3% tahun ke tahun.
Saingan BYD menyaksikan pertumbuhan yang kuat untuk eksport dari China, mencecah rekod 131,935 eksport pada bulan November, meningkat 325.9% tahun ke tahun.
Perjuangan Tesla di China boleh menunjukkan permintaan yang lemah di China dan juga kawasan jiran di mana kenderaan yang dihasilkan di kilang Tesla Shanghai dihantar.
Tesla dan pelaburnya boleh bersedia untuk tahun 2025 akan berakhir tidak lama lagi dan melihat tahun baru untuk mengembalikan keadaan yang betul.
Baca Seterusnya:
Foto: Shutterstock