-+ 0.00%
-+ 0.00%
-+ 0.00%

JV SIPP-YTL menyerahkan kerja kereta api RM8.9 bilion kepada kerajaan

The Star·12/11/2025 23:03:15

PETALING JAYA: Usaha sama (JV) antara SIPP Rail Sdn Bhd dan lengan pembinaan YTL Corp Bhd YTL Construction (SIPP-YTL JV) telah secara rasmi menyerahkan projek trek dua elektrik Gemas-Johor Baru seluas 192 km kepada kerajaan.

SIPP-YTL JV telah berkhidmat sebagai sub-kontraktor tempatan utama bagi projek kereta api bernilai RM8.9 bilion, yang memulakan pembinaan fizikal pada 1 Disember 2016.

Dimiliki oleh Kementerian Pengangkutan, projek ini juga melibatkan pembinaan 11 stesen baru di sepanjang koridor Johor, serta jambatan, depot, sistem kereta api dan infrastruktur sokongan.

Dalam satu kenyataan, SIPP—YTL JV berkata penyiapan dan pentauliahan laluan Gemas-Johor Baru menandakan penghubung selatan terakhir rangkaian kereta api elektrik Malaysia.

Ia akan membolehkan sambungan perkhidmatan kereta api elektrik (ETS) berterusan dari Padang Besar, Perlis di utara, hingga ke Johor Baru di selatan.

Dengan kelajuan operasi sehingga 140km/j, masa perjalanan antara KL Sentral dan JB Sentral dijangka dikurangkan kepada kira-kira empat jam 20 minit berbanding kira-kira tujuh jam menggunakan perkhidmatan diesel sedia ada.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang menghormati penyerahan semalam, berkata pencapaian itu merupakan langkah penting dalam usaha kerajaan untuk memodenkan pengangkutan awam.

“Inisiatif ini mencerminkan komitmen teguh Kerajaan Madani untuk mengukuhkan sistem pengangkutan awam moden, maju dan berkualiti tinggi yang memberikan faedah ketara kepada rakyat, selaras dengan aspirasi Rancangan Malaysia ke-13,” katanya.

Acara ini dirasmikan oleh Regent Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim.

Turut hadir ialah Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook dan Johor Mentri Besar Datuk Onn Hafiz Ghazi.

Pengarah Urusan SIPP-YTL JV Datuk Seri Yeoh Seok Hong berkata projek itu memerlukan tahap ketepatan kejuruteraan yang tinggi.

“Dari trek dan jambatan ke stesen, depot dan sistem sokongan, setiap komponen dibina mengikut piawaian bertaraf dunia untuk memastikan prestasi dan kecekapan yang optimum,” katanya.

Kerja-kerja landasan dua elektrik menyimpulkan usaha bertahun-tahun untuk memperluas perkhidmatan kereta api pantas lebih jauh ke selatan.

Sebelum ini, ETS beroperasi dari Padang Besar, Perlis hanya hingga ke Gemas, Negri Sembilan, dengan sektor selatan bergantung pada kereta api diesel yang lebih perlahan.

Tahun ini, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) secara beransur-ansur mengembangkan operasi ETS ke Johor — pertama ke Segamat pada bulan Mac, diikuti dengan pelancaran perkhidmatan ETS3 ke selatan ke Kluang pada bulan Ogos.

Perkhidmatan ETS Kuala Lumpur-Johor Baru dijangka bermula hari ini.

Dengan ini, KTMB akan dapat mengendalikan kereta api elektrik di seluruh tulang kereta api pantai barat — dari Padang Besar, Perlis, hingga ke Johor Baru.