Stellantis (NYSE: STLA) mendorong dengan ketara terhadap rancangan pelepasan kenderaan Kesatuan Eropah yang disemak semula, memberi amaran bahawa ia melemahkan insentif pertumbuhan.
Pembuat kereta itu mengatakan rangka kerja yang dikemas kini tidak mempunyai urgensi dan kejelasan untuk pelaburan berskala besar, lapor Financial Times.
Ketua Ekse kutif Antonio Filosa berkata Brussels terlepas peluang untuk menyokong pengembangan di seluruh sektor kenderaan Eropah.
Juga Baca: Benzinga Bulls And Bears: Karnival, Caterpillar, Meta - Dan Pasaran Membuat Keuntungan Sederhana
Filosa mengambil alih kepimpinan pada bulan Jun dan mengawasi jenama termasuk Jeep, Fiat, dan Peugeot, tambah laporan itu.
Beliau berpendapat bahawa cadangan itu tidak menawarkan langkah-langkah segera untuk menghidupkan semula permintaan atau melindungi daya saing industri.
“Pakej ini tidak berfungsi,” kata Filosa, mengkritik ketiadaan laluan pertumbuhan yang boleh dipercayai.
Filosa memberi amaran bahawa pertumbuhan yang lemah tidak menggalakkan penggunaan modal dan mengancam daya tahan rantaian bekalan.
Tahun lepas, Filosa menandakan pelaburan Eropah yang lebih kuat jika pengawal selia melembutkan larangan enjin pembakaran 2035. Selepas mengkaji semula peraturan yang disemak semula, beliau berkata insentif masih tidak mencukupi.
Beliau menegaskan bahawa pelaburan bergantung kepada dasar yang boleh diramalkan dan sokongan permintaan jangka pendek.
Tanpa syarat-syarat tersebut, katanya, pembuat kereta berjuang untuk membenarkan kilang baru atau komitmen pembekal.
Suruhanjaya Eropah baru-baru ini berpindah untuk menyemak semula mandat pelepasan sifar untuk kenderaan baru.
Pembuat kereta boleh terus menjual model pembakaran terhad sambil mengimbangi pelepasan melalui kaedah yang diluluskan.
Pelan ini membenarkan pelepasan sisa tetapi memerlukan offset menggunakan keluli hijau dan bahan api boleh diperbaharui. Filosa berkata keadaan tersebut meningkatkan kos di luar jangkauan bagi pengeluar pasaran massa.
Dia juga menandakan bantuan terhad untuk kenderaan komersil dan van elektrik.
Renault Group mengalu-alukan perubahan tersebut, menyebutnya pragmatik dan responsif terhadap realiti pasaran.
Lobi auto Jerman tidak bersetuju, memberi amaran rangka kerja itu mewujudkan halangan terhadap pelaksanaan.
Presiden VDA Hildegard Müller menggambarkan langkah-langkah tersebut tidak dapat dilaksanakan bagi pengeluar, tambah Financial Times.
Pegawai Suruhanjaya mempertahankan pendekatan itu, mengatakan ia mengekalkan cita-cita iklim. Pesuruhjaya Industri Stéphane Séjourné berkata pakej itu menyokong peralihan tanpa meninggalkan sasaran.
Pegawai berpendapat peraturan mengimbangi dapat mempercepat penggunaan input industri rendah karbon.
Baca Lagi: